Skole og hjem

SKOLE OG HJEM

Kollegievejens Skole er for børn med autisme i alderen 6 - 18 år. Skolens tilbud omfatter både undervisning og en dus ordning. Skolen har ca. 130 elever, hvoraf størstedelen kommer fra Aalborg Kommune. Der optages også børn fra andre nordjyske kommuner.

Skolen har en række ydelser og spidskompetencer inden for pædagogik og undervisning af børn med autisme. En vigtig del af skolens ydelse er et tæt samarbejde med børnenes forældre og pårørende. Kollegievejens Skole har ca. 100 medarbejdere med en faglig baggrund som bl.a. speciallærere, pædagoger og pædagogmedhjælpere. Desuden har skolen fast tilknyttet psykolog. Skolen er etableret i 2002 som en del af Aalborgskolen i det tidligere Nordjyllands Amt. I forbindelse med kommunalreformen 1. januar 2007 er skolen blevet en selvstændig skole i Aalborg Kommune.

KOLLEGIEVEJENS SKOLE´s INKLUSIONSGRUNDLAG

I efteråret 2018 blev der afholdt forældremøde/medarbejdermøde med fokus på øget inklusion og ændret visitation på Kollegievejens Skole.

Væsentlige pointer fra diaglogen:

Hvad virker godt i dag på skolen og i skoleforvaltningen i forhold til arbejdet med inklusion og visitation?

• De anerkendende og imødekommende tilgange
  • Delinklusion: Her følges eleverne i timerne i folkeskolen med personale herfra som den trygge base
  • Godt at visitationen er hyppigere
  • Inklusionen på Kollegievejens Skole giver større chanse for dannelse af venskaber
  • Tidsubegrænset forældresamarbejde

Hvilke nye indsatser og scenarier kunne med fordel inddrages i arbejdet med inklusion og visitation?

• PPR ansættes på de enkelte skoler og ansættes under den aktuelle skoleleder eller i klyngen
  • Meget forskellige tilbud præsenteres kvalificeret input i forhold til skoleplacering da vi forhindres i at se de aktuelle tilbud
  • Barnets motivation og trivsel frem for faglighed
  • Fokus på udvikling af personalets relationelle kompetencer
  • Retænke et nyt tilbud primært henvendt til højtfungerende elever med autisme, angst og skolevægring - placeret selvstændigt men med tilknytning til Kollegievejens Skole
  • Snitflader mellem FB og skoleforvaltningen forbedres

Kollegievejens DUS

Shape Created with Sketch.