Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skolen uden skældud og mobning

Skolen uden skældud og mobning

Antimobbestrategi Kollegievejens Skole

Beskrivelse af skolen, skolens ressourcer og værdier:

Kollegievejens Skole er en specialskole for børn med Autisme. Vores fokus og mål er at bringe eleverne, der kommer til vores skole, i trivsel og efterfølgende bygge dem op til at være glade livsduelige mennesker. På Kollegievejens Skole arbejdes der ud fra, at alle mennesker er født med deres individuelle fundament, og at dette har betydning for, hvordan individet møder omverdenen og livet. Tænkningen er, at for alle mennesker er miljøet bidragende både i forhold til at skabe individets selv, men også individets videre udvikling. Derfor tilpasses og differentieres tilgangen til den enkelte elev for at skabe det bedst mulige miljø til netop den elev. Således forsøger lærere og pædagoger hele tiden at skabe gode relationer og en tryg base for eleven, hvorfra omverdenen kan udforskes og eleven kan udvikle sig både fagligt, socialt og personligt. Denne udviklingsproces optimeres, hvis miljøet forstår og møder eleven på den rette og tryghedsskabende måde. Generelt er tilgangen til eleverne et tolerant miljø med en tilpasset grad af relation og struktur, hvor alle elever ses og mødes dér, hvor de er, af forudsigelige, konstante, stabile og anerkendende lærere og pædagoger.  Der arbejdes på, at eleverne danner et positivt selvbillede i et involverende og venligt miljø, præget af guidning og ingen skældud og hvor grundtanken er, at alle elever gør det bedste, de kan.
Indenfor autisme spektret ses det ofte at eleverne har problematikker inden for social interaktion. Dette gør, at vi på Kollegievejens Skole altid har et særligt fokus på netop dette område og sætter ressourcer af til at arbejde med dette. Skolens ressource til dette er som udgangspunkt en normering 1 voksen til 2 elever og dette betyder, at vi følger vores elevers færden på tætteste hold. Vi har ikke valgt en trivselsperson på vores skole, da alle vores medarbejdere skal kunne tage denne rolle på sig samt de opgaver, der implicit ligger i denne funktion. Vi har et tæt samarbjede med PPR, hvor vi året igennem følger op på, hvordan elevernes trivsel er og vi følger løbende op på læringsmål for elevens personlige og sociale kompetencer og på hvilke læringsmål eleven aktuelt arbejder med. Skolen vægter forældresamarbejdet højt, da vi med dette samarbejde også vil kunne få en større indsigt i eleverne og hvilke problematikker der rør sig i og omkring eleven. Dette samarbejde kan hjælpe os til t skabe en mere helhedsorienteret indsats vedr. eleven.

Mobning

"Mobning er en gruppes længerevarende systematiske drillerier og følelsesmæssige overgreb på en person, som oftest i skolen eller på arbejdspladsen."

På Kollegievejens Skole  oplever vi, at en stor del af vores arbejde ligger i at træne eleverne i at kunne begå sig i de mange forskellige sociale kontekster. Dette gør, at vi hele tiden er opmærksomme på den sociale læring og kontinuerlig guider eleverne i, hvordan de socialt kan gribe de for forskellige situationer an. Et af de pædagogiske tiltag vi arbejder med på Kollegievejens Skole er, at vores elever skal vælge fællesskabet til, når de magter dette og ikke blive ekskluderet af fællesskabet pga. manglende kompetencer. I de områder på skolen, hvor eleverne har lært sig at kunne være og begå sig i et fællesskab er vi ekstra opmærksomme på evt. uhensigtsmæssig gruppedynamik. Hvis dette er tilfældet arbejder vi målbevidst på at hjælpe eleverne med at kunne oprette trygge og tolerante fællesskaber med plads til alle. Problematikkerne bliver taget op på underteammøder, teammøder og personalemøder hvis nødvendigt.

Digital mobning

"Digital mobning er en alvorlig form for mobning, som foregår via digitale medier på internettet eller via mobiltelefoner. Billeder, videoer eller krænkende tekster bliver lagt på nettet eller udsendt, uden at der tages hensyn til at det krænker tredjepart eller berører privatlivets fred."

På Kollegievejens Skole bliver eleverne løbende undervist i digital dannelse og materialer som "mit liv på nettet" bliver anvendt til de elever, hvor dette findes relevant. Et af vores fokuspunkter i arbejdet med elevernes digitale dannelse, er at koble deres digitale liv sammen med deres fysiske verden, så dette ikke opleves som to parallelverdener. Dette gøres i form af samtale med eleverne omkring adfærd på nettet contra adfærd i den fysiske verden. De elever, hvor det har relevans, bliver informeret vedr. lovgivning på dette område.

I tilfælde af digital mobning og upassende digital adfærd i skole og DUS bliver ledelsen og forældrene orienteret og efterfølgende laves en undersøgelse af omfanget af problematikken. Dernæst bliver der udarbejdet en strategi for den enkelte sag. Ledelsen har ansvaret for strategien og udførelse af denne. Et eks. på strategi er beskrevet sidst i afsnittet.

Trivselsmålingen

Hvert skoleår bliver der lavet en trivselsmåling på Kollegievejens Skole, som vi arbejder med på flere forskellige niveauer, såsom skolebestyrelsesmøder, personalemøder og elevniveau for de elever, der kan have udbytte af dette. Det konkrete arbejde med elever vedr. dette kunne eks. være i form af elevsamtaler, gruppesamtaler, KATKASSEN-samtaler, sociale historier mm.

Hvis trivselsmålingen viser nogen form for mistrivsel, bliver der lavet en yderligere undersøgelse for at få klarlagt problematikkens størrelse og dernæst sat en handling på dette. Problemstillinger indenfor autisme spektret kan være yderst komplekse, derfor laver vi en ny strategi for hvert enkelt tilfælde og ikke en overordnet strategi. Ledelsen på skolen har ansvaret for strategien og udførelsen af denne.

Eks. på antimobbestrategi (eller upassende digital adfærd) i skolen

  • Kontaktpersonalet tager kontakt til ledelsen og forældrene, i tilfælde af at digital upassende adfærd opdages.
  • Møde med kontaktpersonalet, IT-ansvarlige og ledelsen, hvor problematikken bliver diskuteret, samt der udarbejdes en plan for hvorledes problematikken kan løses. (Forældrene kan inviteres med til dette møde, hvis det skønnes nødvendigt).
  • Forældrene bliver orienteret omkring planen.
  • Teamet bliver informeret.
  • De involverede elever bliver præsenteret for løsningsforslaget.
  • Der bliver aftalt et opfølgende møde med de involverede for at vurdere indsatsen og virkning af denne.