UNDERVISNING TIL ELEVER MED AUTISME

Elever med autismespektrum forstyrrelser har typisk forestillings- og indlevelsesvanskeligheder. Det kan føre til kommunikative og sociale problemer samt en afvigende adfærd.

Når eleven starter på Kollegievejens Skole, kan han/hun være angst, usikker og mangle selvværd. Derfor bruger vi hele tiden mange ressourcer på at skabe overskuelighed og plads til den enkelte elev.

Udredning og undervisningsplan

For at kunne undervise den enkelte elev, laver vi en grundig udredning af eleven. Ud fra samtaler med forældre og erklæringer fra psykolog, læge, sagsbehandler m.v. laver vi en pædagogisk afdækning af eleven, for at finde mulige læringsstrategier og potentialer. Vi udarbejder en individuel undervisnings- og handlingsplan, der nøje beskriver mål og midler for undervisningen af eleven. Undervisningsplanen evalueres løbende, så vi sikrer, at vi altid møder eleven på hans/hendes niveau.

Målgruppe - hele autismespektret

Vi underviser børn inden for hele autisme spektret. Fælles for eleverne er kommunikations- og kontaktforstyrrelser, samt et afvigende adfærdsmønster. Ofte er børnene angste og usikre og har et lavt selvværd. Det gør at børnene frygter det uforudsigelige og uforståelige.

Undervisning - overskuelighed og struktur

Nøglebegreberne i undervisningen er overskuelighed, forudsigelighed og struktur. For at udvikle barnet, er en positiv atmosfære altafgørende.

Altid et pædagogisk sigte

Undervisningen har altid et pædagogisk mål og sikte i forhold til elevens vanskeligheder. Vi kan fx undervise i madlavning, hvis det kan hjælpe eleven med at indgå i en samarbejdsrelation, eller vi kan tage på udflugter og byture hvis det kan hjælpe eleven til at indgå i sociale sammenhænge eller fx benytte kollektiv trafik.

Vi underviser også i almindelige skolefag som dansk og regning, hvis det kan afhjælpe eller kompensere for elevens vanskeligheder. Men det er ikke et mål i sig selv, at eleven bliver god til at stave, læse eller regne. Skolefag kan være et redskab til at forbedre en funktionel færdighed.

Team med et fast personale

Eleverne er inddelt i 11 teams. Til hvert team er der tilknyttet et fast personale, der enten er lærere, pædagoger eller pædagogmedhjælpere. Den gode personalenormering gør, at vi ikke bruger vikarer og eleverne skal ikke forholde sig til flere voksne end nødvendigt.

Positiv atmosfære er grundlag for udvikling

Overskuelighed, forudsigelighed og struktur er nøglebegreber i undervisningen af elever med autisme. Vi ved, at en positiv og god stemning, er altoverskyggende for en positiv udvikling af eleven. Denne tilgang til eleverne gennemsyrer både vores undervisning og vores fritidstilbud.

Kollegievejens Skole er en skole uden skældud og mobning

Kollegievejens Skole  har siden starten i 2002 arbejdet med at være en skole uden skældud og mobning som bidrager endnu mere til den gode og positive stemning.

Kollegievejens Skoles fritidstilbud til elever med autisme

Kollegievejens Skoles fritidstilbud til elever med autisme hænger tæt sammen med vores undervisningstilbud. For at skabe sammenhæng og kontinuitet i elevens dagligdag, betragter vi vores undervisnings- og fritidstilbud som et helhedstilbud.

Den pædagoggiske indsats i fritidstilbuddet hænger tæt sammen med skoletilbuddet - og omvendt. Fritidstilbuddet er fysisk placeret i samme lokaler som undervisningen.

Interessestyret og fysisk aktivitet

Aktiviteterne  i fritidstilbuddet er ofte styret af elevens interesser men følger altid den samme pædagogiske struktur som anvendes i undervisningen. Aktiviteterne kan fx omfatte svømning, billedkunst og hjemkundskab eller ture ud af huset. I aktiviteterne med eleven lægger vi vægt på at være fysisk aktive og at eleverne bevæger sig. Vi indlæger stukturerede pauser, hvor eleven selv er med atil at bestemme hvad de gerne vil lave.

Ved siden af skolen findes et stort grønt område med gode muligheder for friluftsaktiviteter. Her er gang- og cykelstier, motionsruter og legeområder. Overfor skolen ligger Farmen som vi benytter flittigt om formiddagen.

Morgenåbning er fra kl. 07.00

0.         klasse:   8 - 12.30

1. - 3.  klasse:   8 - 13.30

4. - 9.  klasse:   8 - 14.00