Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skolens værdigrundlag

KOLLEGIEVEJENS SKOLE´ s VÆRDIGRUNDLAG, MÅL OG PRINCIPPER

Værdigrundlag

I vores arbejde med kvalitetsudvikling og indførelse af teamsamarbejde og fælles læring, har vi udarbejdet et værdigrundlag for Kollegievejens Skole´s virke. Værdigrundlaget udtrykker de holdninger, der ligger til grund for vores handlinger, uanset hvor i institutionen vi arbejder. Værdigrundlaget er udarbejdet i dialog mellem afdelingerne og ledelsesgruppen. I denne proces har vi valgt følgende nøgleord som fundament for vores fælles værdigrundlag:

  • Respekt
  • Samarbejde
  • Fleksibilitet
  • Faglighed
  • Synlighed
  • Åbenhed
  • Omsorg
  • Tillid
  • Arbejdsglæde
  • Selve værdigrundlaget


Alle medarbejdere viser respekt for og arbejder loyalt inden for de øvre rammer, der er givet for skolens virke. Herunder lovgivning, cirkulærer og bestemmelser, kommunens  beslutninger, personalepolitikker samt økonomiske og bygningsmæssige rammer. I vores indbyrdes samarbejde anerkender vi hinandens faglighed. Vi lægger vægt på at udnytte hinandens potentialer og ressourcer. I samværet med børnene og samarbejdet med forældrene vil vi vise imødekommenhed og forståelse. Ved at være fleksible og imødekommende over for både arbejdsopgavear, ressourcer, tid, fysiske rammer og kollegaer, medvirker vi til at skabe en levende arbejdsplads i stadig udvikling. Som institution vil vi være kendt for at have et højt fagligt niveau. Vi sætter os synlige og klare faglige mål og arbejder engageret på at omsætte målene i praksis. Vi indgår i åben dialog med klare og ærlige meldinger, hvor vi har respekt for hinandens holdninger og forskelligheder og forpligter os til at give og opsøge relevant information på alle niveauer. Vi lægger således vægt på et tillidsfuldt fællesskab, hvor vi drager omsorg for hinanden og herved skaber en kultur med en høj grad af arbejdsglæde hos den enkelte.

Overordnet målsætning

Kollegievejens Skole er en levende og dynamisk institution som med respekt for elevernes forskelligheder giver skolebørn med autisme et undervisnings- og fritidstilbud.

  • Hvor børn og voksne kan udvikle sig individuelt og i fællesskab.
  • Hvor personale, elever og forældre samarbejder om elevernes og Kollegievejens Skole´s trivsel.
  • Hvor åbenhed og respekt for menneskers forskellighed er bærende elementer i det fælles arbejde på at gøre eleverne til selvstændige, engagerede og ansvarsbevidste samfundsborgere.


Kollegievejens Skole er en åben institution, der til stadighed udvikler sig i et samspil med omgivende samfund.

Selve målsætningen

Det har været centralt i arbejdet med børn med autisme, udover den overordnede målsætning, at definere et mål, der mere præcist sigter mod det autistiske barn. Vi har lavet denne målsætning, fordi den i dagligdagen skal være et styrings- og inspirationsredskab. Derved bliver vores pædagogik mere synlig, og der vil blive arbejdet i samme retning efter de samme mål og værdier. Med en detaljeret målsætning kan kommune, forældre, samarbejdspartnere, vikarer og nyt personale stille spørgsmål til denne og holde vores pædagogik op imod den. I personalegruppen vil det være lettere at forholde sig kritisk og undrende over for det vi hver især går og gør, da der kan henvises til det vi i fællesskab er blevet enige om (mål og værdier). I vores daglige arbejde er det alt overskyggende princip, at kvalificere eleven til livet efter skolen. Det er centralt, at vi har gjort os overvejelser i forhold til hvilke betingelser, muligheder og begrænsninger samfundet opstiller i forhold til den enkelte elev.

Kvalificeringen til livet var før i tiden noget der skete gennem en overlevering. I dag er det mere op til den enkelte selv at forholde sig til samfundets normer og værdier. Udviklingen medfører, at børn og unge i dag har et langt større ansvar for deres egen identitetsdannelse. Problemet er bare, at overordnet set har vores elever ikke den fornødne ballast. De har pga. deres handicap - og deraf efterfølgende oplevelse af i overvejende grad at være anderledes - ikke opbygget den selvtillid og det selvværd, der er nødvendigt for at udnytte de muligheder, der i dag skal til for at skabe identitet. Vores elever har i højere grad brug for, at der som tidligere sker en overlevering af normer og værdier. På den anden side er samfundsvilkårene en realitet vi må forholde os til. Derfor er det vigtigt, at vi arbejder på at eleverne får et bedre selvværd og en større selvtillid. Dette for at skabe et ståsted som udgangspunkt for identitetsdannelsen.

Mål og værdier

Vores fornemste opgave i arbejdet med børn med autisme, er at opbygge et positivt miljø. Et miljø og en hverdag der for den enkelte fremstår som meningsfuld, og hvor voksenmodellerne gennem omsorg og tryghed er tilgængelige og nærværende. Gennem en solid handicapforståelse, er det centralt, at personalet tilrettelægger en dag, hvor indholdet er dikteret af handicapforståelsen og tilrettelæggelsen er betinget af ønsket om oplevelse af succes (det at magte en opgave) hos det enkelte barn med autisme. Endvidere balancerer tilnærmelsen konstant mellem det at eleven får forelagt opgaver, vedkommende kan magte og det at eleven præsenteres for nye udfordringer der skønnes udviklende for identitetsdannelsen. Det er derfor centralt, at den voksne har stor forståelse og er empatisk i sine tilgange til eleven. Dette miljø danner grobund for indlæring og udvikling af den enkelte elevs selvtillid og selvværd. I henhold til det ovennævnte, er disse elementer fundamentet for dannelsen af det enkelte barn og dennes selvstændighed. En dannelse der sigter mod "Det optimale voksenliv".

Overordnet værdigrundlag

At vi i så høj grad som muligt kvalificerer eleverne til livet, således at de i størst mulig grad opnår en harmoni med sig selv og selvstændigt, såvel som socialt kan begå sig i samfundet. For at opnå disse overordnede mål, fokuserer vi på udviklingen af nedenstående elementer:

Selvværd

Vi definerer selvværd som: "En subjektiv oplevelse af at føle sig noget værd i forhold til sig selv og i relation til andre". Det fornemste begreb i vores arbejde er at udvikle barnets selvværd. Kun ved at styrke selvværdet og skabe den indre ro og stabilitet opnås et individ, der besidder det maksimale fundament for en mangesidig udvikling og selvstændig stillingtagen. For at opnå et optimalt udbytte af dette arbejde, er det en betingelse at arbejdet med eleverne foregår i en positiv atmosfære. Derfor er begreber som ligeværd, tillid, tolerance, accept, følge initiativ, nærvær, humør, struktur, lydhørhed, realistiske forventninger og imødekommenhed vigtige elementer i vores pædagogik. Vi tilstræber at møde barnet, hvor det end måtte befinde sig, for der at finde udgangspunktet for at støtte barnets identitetsdannelse. Vi ser os selv som rollemodeller for vores elever, og er meget bevidste om, at  der skal mange gode oplevelser til at udslette de dårlige. Vores elever er meget følsomme og beskytter/gemmer sig ofte bag et afvisende skjold, der forstærkes gennem oplevelse af dårlige stemninger og skældud. 

Selvtillid

Selvtillid er i vores begrebsverden:
"En selvvurdering af egne evner og kundskaber i forhold til oplevede krav og forventninger".

Den næste brik i denne udvikling er tilegnelsen af færdigheder. Eller sagt med andre ord - at give barnet selvtillid. Et højt kundskabsniveau kan være med til at eleverne opnår en meningsfuld og indholdsrig tilværelse. At besidde kvalifikationer, der giver livet mening, er vigtige elementer i ethvert individs udvikling. Vi vil derfor give vores elever mulighed for at udvikle evner og tilegne sig færdigheder, der senere i livet kan bibringe glæde og livsindhold. Dette tænkes gjort gennem mangeartede oplevelser, differentieret undervisning, motivation, udvikling af potentialer, indholdsmening og udvikling af handlingskompetence. Vores pædagogiske fundament bygger på små sikre succeser og det positive indlæringsmiljø.