Artikler og viden

VIDEN

Autisme eller autismespektrum tilstande (AST) er det overordnede begreb for flere forskellige autistiske tilstande. Autismespektret dækker bl.a. over atypisk autisme i den ene ende, infantil autisme i midten samt Aspergers syndrom i den anden ende.

KOMMUNIKATIONSPROBLEMER

Fælles for børn med autisme, er at de har vanskeligheder i forhold til kommunikation og sprog, socialt samspil samt forestillingsevne.

• Det viser sig bl.a. ved at barnet har manglende eller forsinket udvikling af talesproget. Barnet kommunikerer ikke verbalt med sine omgivelser eller mangler evnen/lysten til at udtrykke sig vha. kropssproget.
  • At barnet har et verbalt sprog, præget af manglende begrebsforståelse, forvirring ved ironi og sarkasme.

Undervisningsmetoder

I undervisningen og det pædagogiske samvær med elever med autisme har vi udgangspunkt i TEACCH (Treatment and Education og Autistic and related Communication handicapped Children). Målet er at give eleven en forståelse af kommunikation som et middel til at påvirke omgivelserne med. Vi præsenterer opgaver visuelt og tydeligt, så eleven forstår opgaven og ved hvornår opgaven er afsluttet. Vi inddrager også andre pædagogiske metoder som fx PECS, simultanleg, selvværdsstyrkende aktiviteter, visuel støtte, KAT-kassen og Trin for Trin m.m. for at støtte eleven.

Visuel kommunikation

Til elever med svag kommunikation anvender vi PECS (billedkommunikation), hvor barnet lærer at udtrykke ønsker og behov vha. billeder. Barnet afleverer et billede af en ønsket genstand eller aktivitet til en voksen, og opnår derved genstanden eller aktiviteten. Denne form for kommunikation har en indbygget form for give-og-tage-funktion, der kan virke motiverende for eleven. På Kollegievejens Skole arbejder vi også med visuel støtte enten som hjælp til at give eleven et overblik over sin dag, og de forventninger der er til eleven. Og vi forsøger altid visuelt at understøtte vores talesprog med bl.a. piktogrammer, foto og konkrete genstande.

Auditiv Sanseforstærkning

På Kollegievejens Skole har vi arbejdet med et projekt om Auditiv Sanseforstærkning.

• Ved at forstærke det lydmæssige sanseindtryk barnet modtager, under en samtale eller en instruktion.
  • Ved hjælp af en såkaldt Edulink, som barnet får i øret og som giver barnet et boost på 10 db, oplever vi at flere børns koncentration omkring kommunikationen stiger.

Sanseforstærkningen hjælper barnet til at fokusere på netop det lydindtryk, det i situationen har brug for. Vi oplever at flere børn bliver tryggere, mere koncentrerede, mere nærværende og opmærksomme samt får et større overskud i samværssituationer. Autidtiv Sanseforstærkning krævet tæt samarbejde med teknikere indenfor høreområdet.
Læs om Auditiv Sanseforstærkning under skolens pjecer.